Information

Vanliga frågor och svar (FAQ)

Här nedan kan du läsa vanliga frågor och svar angående vårt utbud och våra tjänster! Vi har även sammanställt lite information för att du ska få en bra översikt på vår verksamhet. 

Information

Vi köper in datorer, mobiltelefoner och surfplattor från företag som använt klart sin elektronik inför te.x uppgradering. Vi köper in i stora partier och kan därför erbjuda konkurrenskraftiga priser! Vår egna personal i Oskarshamn rekonditionerar upp enheterna innan försäljning.

Vi sammanställer skicket på vårt utbud i två kategorier där enheter med väldigt fint skick klassificeras som A-Grade och enheter med små repor, och andra skönhetsfel som B-Grade. Alla våra enheter har full funktion och klassificeringssystemet påverkar inte funktion. Läs mer om vårt klassificeringssystem här.

Alla våra begagnade produkter kommer med 1 års (12 månader) garanti fr.om köpdatum.

Betalar du med ditt Mastercard medlemskort, erhåller du kostnadsfritt 12 månaders extra garanti, dvs. totalt 24 månader.

Vi vill göra oss säkra på att produkten du beställer av oss hinner gå igenom upprekonditionering. I dom flesta fall skickas din produkt samma dag eller dagen efter du lägger en beställning! Om din order dröjer längre så gör vi vårt bästa för att kontakta dig så fort vi kan!

Ni kan nå oss via telefon eller vårt kontaktformulär under Kundservice.

Vi låter originalbatteriet sitta i enheten vid upprekonditionering men våra tekniker testar alltid batterifunktion innan leverans. Är batteriet under 70% av sin kapacitet byter vi ut det till ett nytt batteri. Läs mer under våra Villkor.

Krosskador, tydliga tapp/fallskador där displayer eller skärmar har gått sönder är ej giltiga för vår funktionsgaranti. Även normala slitageskador är något vi ej accepterar som garantiärende – Alla enheter som lämnar vårt lager har rekonditionerats och gått igenom flera kontroller för att säkra funktionen. 

Är din enhet ej berättigad garanti kan vi ändå erbjuda er reparation till en en fast kostnad.

Gällande vårt begagnade utbud – Ja! Vi har lager i Oskarshamn och skickar din beställning direkt från lager. Resterande produkter i webbshoppen skickas från leverantör till oss först eller direkt från leverantör till dig.

Dom som kund får alltid tillhörande laddare till bärbara datorer, surfplattor och mobiltelefoner. Bildskärmar levereras med strömkablage men ej signalkabel. Du får även ett års garanti på alla begagnade produkter. 

Det skiljer sig åt mellan modellerna, en del är enbart något år gamla, i regel är datorerna mellan 1 och 5 år gamla. Vill du ha specifik information om en dator kan du kontakta oss.

Här hittar du all information hur du går tillväga för att ladda ner och installera Windows 11 på din enhet. Läs mer här!

Här hittar du all information hur du går tillväga för att ladda ner och installera Microsoft Office på din enhet. Läs mer här!

Nordway Store AB
Org.nummer: 556764-5493
Formaregatan 1 -3
572 36 Oskarshamn
Kalmar län
0220-77 20 90
info@nordwaystore.se
Hemsida och e-handel driftas av Marinex Kommunikation

ALLMÄNT


Villkoren i detta avtal omfattar all försäljning från Nordway Store. Om inte annat överenskommits. Villkoren gäller i de fall Svensk eller annan lag inte föreskriver andra regler, vilka strider mot våra villkor. Privatkonsumenter lyder under Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen. Företag lyder under köplagen.

 

PRISER OCH PRISÄNDRINGAR


Nordway Store förbehåller sig rätten att justera priser och data utan särskild förvarning. Priserna är i svenska kronor och inkluderar gällande moms, för närvarande 25%. Nordway Store bekräftar beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av Nordway Stores databas utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. På alla order tillkommer en frakt och i förekommande fall postförskottsavgift.

 

BETALNING


Alla varor betalas genom förvald betalmetod/efterkrav eller med något av de vanligaste kontokorten.

 

LEVERANSTID


Lagerförda produkter hos distributören packas och avsänds normalt samma eller nästkommande arbetsdag. Produkterna packas eventuellt om på vårt när dessa levereras in på vårt centrallager. Leveranstiden är normalt 3-5 arbetsdagar från det att produkterna lämnat distributörens lager. Preliminära/obekräftade datum som presenteras på www.nordwaystore.se skall anses som vägledande och kan förändras. Alla order lagda via www.nordwaystore.se registreras normalt för samlad leverans, dvs allt levereras så snart alla beställda produkter finns i lager. Delleverans av order sker endast på kunds begäran och medför ytterligare fraktkostnad för kund. Om leveransförsening uppstår meddelar vi Dig detta genom e-post. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss.

 

FÖRÄNDRING OCH AVBESTÄLLNING


Förändringar av order är möjliga så länge ordern inte gått till plock, detta kan ske via mail, med detta medför en risk att ordern hinner effektueras under den tid det för oss att hantera ditt mail. Status ”Levererad” innebär att ordern inge längre går att avboka.

 

TRANSPORTSÄTT


Alla leveranser sker normalt med svenska Posten och utförs i enlighet med deras gällande regler för respektive fraktsätt.

Postpaket (Privatpersoner)

Beställningar som väger mindre än 20 kg kan beställas med leveranssätt postpaket. Levereras till utlämningsställe som är anslutet till Posten. Du får en avi i postlådan samma dag som paketet anländer. I normala fall är paketet framme inom 1-3 arbetsdagar.

 

SKADADE FÖRSÄNDELSER


Om en produkt/försändelse skadats i transporten skall detta snarast anmälas till Posten, normalt via utlämningsstället. Vid utvändigt synliga skador skall detta anmälas vid mottagandet, dolda skador skall reklameras inom 5 dagar från mottagandet. Underlåtelse att anmäla transportskada inom denna tid förverkar reklamationsrätten på produkten, då det inte i efterhand kan bevisas hur skada uppstått.

 

ERSÄTTNINGSVAROR

Vi förbehåller oss rätten att löpande göra produktändringar och förbättringar. Skulle någon av varorna Du beställt vara slut i lager, händer det, att vi istället levererar en likvärdig ersättningsvara.

 

ÅTERKÖP/ÅNGERRÄTT


Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt till återköp, dvs ångerrätt. För vara ur ordinarie sortimentet vars originalförpackning ej brutits eller på annat sätt skadats, accepterar Nordway Store AB återköp under 14 dagar från fakturadatum. Varor där originalförpackningen förstörts/försvunnit, komponenter saknas och /eller när varan är använd återköpes ej. Återköp accepteras ej heller för programvaror vars plombering/försegling brutits eller för varor specialbeställda för kunds räkning. Vid återköp skall kund ersätta Nordway Store:s fraktkostnader. Återköpsavgiften är f n 250:- plus moms.

 

GARANTI


Garanti ges av producenten, distributören eller försäljaren och gäller alla fel på produkten som inte är uppkomna av användaren genom oaktsamhet eller med vilje. Samtliga produkter i vårt sortiment omfattas av minst 1 års garanti om inget annat anges, med undantag för plomberad programvara, förbrukningsartiklar (tex bläckpatroner, batterier) samt vissa typer av komponenter såsom fläktar. I de fall en tillverkare/leverantör tillhandahåller längre garantitid än ett 1 år omfattas produkten av denna garantitid. Vissa leverantörer tillhandahåller egen serviceorganisation gällande garantiärenden, information gällande detta finner ni via denna länk.

 

REKLAMATIONER


Konsumentköplagen föreskriver 3 års reklamationsrätt för privatpersoner, oavsett vilken garantitid som gäller på en produkt. Reklamationen skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Vid reklamation efter det att garantitiden utgått skall köparen kunna påvisa att det uppkomna felet fanns på produkten redan vid leveranstillfället. För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

 

TRYCKFEL etc.


Vi reserverar oss för tryckfel, fel i information samt fel i varuspecifikationer. Alla bilder är att se som illustrativa och behöver inte återge produktens exakta utseende eller beskaffenhet.

 

ANSVAR


Inga krav kan ställas mot Nordway Store AB pga icke fullständig leverans, felaktigt saldo, felaktig leverans eller andra kostnader som drabbats konsument eller företag.

 

TVIST


Tvister skall i första hand lösas direkt mellan parterna Nordway Store och köparen. I de fall detta inte går har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer när köparen är privatperson. Tvist mellan företag avgöres som regel i svensk allmän domstol efter svensk lagstiftning.

Garantivillkor

Garanti – Begagnade varor

Nordway Store lämnar 12 månaders garanti på begagnade varor om inget annat anges. Garantin liknas samma garanti du får med en ny vara. Skulle varan vara trasig eller har gått sönder utanför dom ramar som anses av våra tekniker vara självförvållat eller handhavarfel så faller inte varan under garanti.

Om varan är under garanti och vi inte kan åtgärda problemet så ersätts varan emot en likvärdig produkt kostnadsfritt. 

Batteri – Begagnade varor

Vi kontrollerar under upprekonditioneringen så att varan du köper begagnad levereras med minst 70% av sin batterihälsa kvar, med en batterigaranti på 3 månader. 

Produktgarantin gäller när:

  • Problemet är anmält under garantiperioden
  • Giltigt kvitto/fakturakopia är bifogad
  • Produkten inte har skador/defekter eller andra fel som inte innefattar garantin
  • Produkten kommer fram till oss i oskadat skick

Produktgarantin gäller inte när:

  • Problemet omfattas av mjukvarurelaterade problem (te.x Drivrutiner, operativsystemsrelaterade problem, virusborttagning
  •  Vårdslös hantering (Skador, defekter och liknande)
Om Nordway Store upptäcker att problemet kan avhjälpas genom ominstallation, eller borttagning av mjukvara så tillkommer en kostnad på 395 SEK exkl moms för kontroll och felsökning. Frakt tillkommer.
 

Övrigt gällande Retur

Ni ansvarar själva för att er information är säkerhetskopierad på enheten som lämnas in. Vi ansvarar inte för borttappad information, utebliven vinst, ökade utgifter eller andra kostnaden som uppkommer pga garantiärendet. 

Om ett fel upptäcks inom 12 månader efter leverans på en vara betalar Nordway Store för frakten fram och tillbaka så vidare inte problemet under vår kontroll visar sig vara utanför vad som gäller för garantin. Då har Nordway Store rätt att debitera fraktkostnaden till ägaren av produkten.

 

ALLMÄNT

Om du önskar att returnera en vara måste du först fylla i en returanmälan. Orsaken till returen kan vara att varan gått sönder, att vi har levererat fel produkter till dig eller att du helt enkelt ångrar ditt köp. Nordway Store erbjuder 14 dagars ångerrätt enligt Konsumentverkets regler.

Varan ska helst vara ouppackad vid nyttjande av ångerrätten. I annat fall bör orginalförpackningen finnas kvar i gott skick. Kom ihåg att packa med alla artiklar som ingått i försändelsen. Vid avsaknad av delar och/eller dokumentation betalar Nordway Store ej tillbaka fullt belopp.

 

AVBESTÄLLNING

Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Nordway Store kan då inte kräva att du ska fullgöra köpet och betala för varan. Nordway Store har däremot rätt att kräva ersättning av dig för kostnader vi har haft i samband med beställningen, till exempel fraktkostnader.

 

SEXMÅNADERSREGELN

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel. Nordway Store har trots konsumentköplagens sexmånadersregel, möjlighet att hjälpa dig med garantin på din produkt så länge den befinner sig inom fabriksgarantin.

 

LEVERANSTID

Lagerförda produkter packas och avsänds normalt samma eller nästkommande arbetsdag. Leveranstiden är normalt 1-3 arbetsdagar från det att produkterna lämnat vårt lager. Bekräftade datum anger när leverantören meddelat att produkten skall ankomma vårt lager. Preliminära/obekräftade datum som presenteras på www.nordwaystore.se skall anses som vägledande och kan förändras. Alla order lagda via www.nordwaystore.se registreras normalt för samlad leverans, dvs allt levereras så snart alla beställda produkter finns i lager. Delleverans av order sker endast på kunds begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig som kund. Om leveransförsening uppstår meddelar vi Dig detta genom e-post. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss.

 

RETURER

Då en vara ska returneras till Nordway Store ska vi i alla händelser alltid försett dig med ett returnummer innan retur; ett s.k. RMA-nummer. Detta RMA-nummer bör du ha tillhanda vid eventuella frågor kring din retur. Det ligger på ditt anvar som kund att se till att varan emballeras enligt våra instruktioner och att försändelsen märks tydligt med det erhållna returnumret.

Om varan har levererats från Nordway Store i ESD-emballage (d.v.s. antistatpåse eller specialförpackning som skyddar komponenten från statisk elektricitet), skall varan även returneras till Nordway Store i sådant emballage. I annat fall förverkas garantin eller rätten till ånger av varan. Om du är osäker på hur du ska returnera en vara, var vänlig kontakta Nordway Store för mer information.

Om du är privatkonsument har du rätt att få en fraktsedel skickad till dig. Har konsumenten lagt ut för frakten själv ersätter Nordway Store ej detta i efterhand. Om din anledning av retur vid besiktning hos Nordway Store ej skulle visa sig vara giltig och frakten har betalats av Nordway Store i förväg debiteras du som kund för fraktkostnad både tur och retur.

Ditt returnummer är giltigt i 10 dagar från det datum som ditt returnummer registrerats hos Nordway Store. Om försändelsen saknar returnummer tas försändelsen ej emot av Nordway Store. Returnumret måste därför klart och tydligt synas på paketet. Försändelser som skickas till Nordway Store med annat fraktsätt än vad som instruerats av Nordway Store, mottages ej. Nordway Store anvarar ej för eventuella inkompatibiliteter med kunds övriga hårdvara. Inkompatibilitet är ej giltig orsak för retur. I dessa fall kan retur endast göras inom 14 dagars ångerperiod. Det är helt upp till kund att se till att inköpta produkter passar ihop.

Vi förbehåller oss rätten att ersätta defekt vara med likvärdig ifall identisk vara ej finns i lager eller är tillgänglig vid åtgärdstillfället.

 

OGILTIG RETUR

Om anledningen till din retur är garanti eller reklamation och följande fel påträffas utgår en avgift på 395 exkl moms för hantering och arbete, samt kostnader för frakt tur och retur.

  • Uppgivet fel kan ej påvisas.
  • Dokumentationen av fel/symptom är otillräcklig.
  • Varan är ej defekt.
  • Garantin är utgången eller förverkad p.g.a. ovarsam hantering, yttre påverkan eller felaktigt handhavande.
  • Returen refuseras p.g.a. otillräcklig eller felaktig emballering.

ATT TÄNKA PÅ

  • Ett erhållande av ett returnummer är inte samma sak som ett godkänt returärende.
  • Transportskadade varor hanteras inte av Nordway Store. Varor som mottages av kund med fraktskada skall anmälas till fraktbolaget, vanligtvis Post Nord, inom 7 dagar från mottagande. Kom ihåg att alltid spara emballaget.
  • Vid retur till Nordway Store skall varan emballeras väl med minst 5 cm packmaterial runt om varan. Då varan är levererad i ESD-emballage skall varan återsändas i sådant emballage. Varor som returneras till Nordway Store i undermåligt emballage återsändes utan åtgärd, samt att garantin därmed anses vara förverkad.
  • Vid retur av en vara skall samtliga tillbehör returneras, såsom drivrutiner, kablar, manualer etc.
  • Vid retur av t.ex. stationär dator kan vissa speciella returvillkor föreligga. Detta kan även gälla andra typer av produkter. Innan du gör en returansökan; läs på Nordway Stores supportsida, vad som gäller för just din typ av produkt.
  • Vid retur av en vara, bifoga alltid en kopia på tillhörande faktura.
  • Varan skall vara Nordway Store tillhanda innan garantitidens utgång. Garantitiden räknas från fakturadatum.
  • Märk försändelsen tydligt med erhållet returnummer. Märk ej och placera ej fraktsedlar på orginalemballaget. Paketera varan med en ytterkartong vid retur för att inte skada varans emballage ytterligare. Gods som ej märks med godkänt returnummer skickas tillbaka utan åtgärd.
  • Försändelser ska alltid skickas till oss som paket. Alla andra typer av försändelser returneras utan åtgärd. Detta gäller vadderade kuvert, rekommenderade försändelser, postförskott o.s.v.
  • Se till att varans fel är ordentligt dokumenterat, både i returansökan och i försändelsen. Felbeskrivningar som ”TRASIG”, ”DEFEKT”, ”FUNGERAR INTE” o.s.v. räknas ej som giltigt felmeddelande. Vid otillräcklig felbeskrivning utgår en felsökningsavgift på 375kr inkl. moms.

Policy för personuppgiftshantering

1. Inledning och syfte

Syftet med denna policy är att säkerställa att Nordway Store AB hanterar personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning GDPR. Policyn omfattar alla behandlingar där personuppgifter hanteras.

Nordway Store AB tar seriöst på den personliga integriteten för besökare på våra webbsidor och kunder som köper varor eller tjänster. Vår målsättning är att du ska känna dig säker på att din personliga integritet respekteras och att dina personuppgifter behandlas korrekt. Vi tar ansvar för att personuppgifter som behandlas av Nordway Store används endast för avsedda ändamål och skyddas mot obehörig åtkomst. All behandling av personuppgifter inom Nordway Store sker i enlighet med tillämplig personuppgiftslagstiftning.

 

2. Tillämpning och revidering

Styrelsen ansvarar för att behandlingen av personuppgifter följer denna policy.
Policyn ska fastställas av styrelsen minst en gång per år och uppdateras vid behov.
VD är ansvarig för att hålla i processen kring årlig uppdatering av policyn till följd av nya och förändrade regelverk.
Denna policy är tillämplig för företagets styrelseledamöter, VD, medarbetare samt uppdragstagare som berörs av vår verksamhet.

 

3. Organisation och ansvar

VD har det övergripande ansvaret för innehållet i denna policy samt att den implementeras och efterlevs av verksamheten. VD får delegera ansvaret och implementationen till lämplig person på företaget.

Alla medarbetare ansvarar för att de agerar i enlighet med denna policy och vad den vill säkerställa.

 

4. Begrepp och förkortningar

Personuppgift
En personuppgift är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet.

Registrerad

Den som en personuppgift avser, det vill säga den fysiska person som direkt eller indirekt kan identifieras genom personuppgifterna i ett register.

Personuppgiftsbehandling

En åtgärd eller kombination av åtgärder beträffande personuppgifter – oberoende av om de utförs automatiserat eller ej – såsom insamling, registrering, organisering och strukturering.
 
 

5. Personuppgiftsbehandling

Varje personuppgiftsbehandling ska ske enligt följande principer:
• Laglighet
• Ändamålsbegränsning
• Uppgiftsminimering
• Korrekthet
• Lagringsminimering
• Integritet och konfidentialitet

När du besöker/handlar av oss kan vi komma att samla in uppgifter om dig som t.ex namn, adress, postadress, e-postadress, telefonnummer och identifikationsuppgifter. I förekommande fall kan även personnummer och kortuppgifter behandlas.

 

6. Ändamål

De personuppgifter om dig som samlas in i anslutning till ditt köp av varor och tjänster kommer att behandlas av Nordway Store för följande ändamål.

  • För att vi ska kunna tillhandahålla de produkter och tjänster du beställt och administrera vårt avtal med dig. Detta gäller både vid köp på nordwaystore.se och vid köp i fysisk butik.
  • För att vi ska kunna kommunicera med dig vid kontakt via kundservice, email formulär och i våra konton i sociala medier men även vid beställningar i över disk i fysisk butik.
  • För att administrera marknadsföringsaktiviteter som tävlingar och vinster, med mera.
  • För marknadsföringsändamål, däribland för marknadsföring via post, mejl och sms/mms, som du kan välja bort via en länk i varje utskick som görs via mejl eller sms/mms.
  • För att analysera och gruppera besökarna efter urval, prioritering och preferenser, vilket innebär att en så kallad profilering sker, i syfte att kunna tillhandahålla dig relevant och anpassad information, rekommendationer, annonser och erbjudanden.
  • För att behandla din betalning eller förhindra eller upptäcka bedrägerier.
  • För att ta fram statistik över användningen.
  • För att underhålla, utveckla, testa och förbättra våra digitala kanaler och de tekniska plattformar som de tillhandahålls på.

Uppföljning och utvärdering av vår hantering av personuppgifter ska ske minst årligen.
Eventuella incidenter rörande personuppgifter som vi behandlar ska utan dröjsmål rapporteras till VD. VD ska utan onödigt dröjsmål och senast inom 72 timmar anmäla incidenten till Datainspektionen samt i övrigt vidta nödvändiga åtgärder med anledning av incidenten.
Våra krav på att personuppgifter hanteras enligt GDPR ska alltid säkerställas vid upphandling och utveckling av IT-lösningar och tjänster, och ska vara en del i kravspecifikationen och eventuella avtal.

 

7. Cookies

När du besöker vår hemsida använder vi cookies, du hittar mer information om hur vi behandlar cookies i vår cookiepolicy.

 

8. Kontaktinformation

Nordway Store AB
Formaregatan 1-3
572 36 Oskarshamn
Telefon: 0220-772090
Epost: info@nordwaystore.se

 

9. Ändring av denna policy

Nordway Store kan komma att från tid till annan göra ändringar i denna policy. Den senaste versionen av policyn finns alltid tillgänglig på Nordway Stores webbsidor.