1984 grundade den då 19-årige Michael Dell företaget PC’s Limited med bara 1000 dollar på kontot i sitt studentrum vid University of Texas.
Redan 1985 lanserade han Turbo PC, företagets första dator, som såldes för $795.
Dells affärsmodell var radikalt annorlunda jämfört med hur datorbranschen normalt fungerade vid den tiden. Istället för att gå via återförsäljare och distributörer valde Dell att sälja direkt till kunden…
Det gjorde att de kunde kringgå mellanhändernas prispåslag, hålla lägre priser och dessutom ha en direkt relation med kunden, vilket gav dem en djupare förståelse för kundens behov.
De hade också en extremt effektiv tillverkningskedja där datorerna byggdes först när kunden lade sin beställning. Det minimerade lagerkostnaderna och risken för osålda, föråldrade modeller.
De flesta konkurrenterna byggde stora lager av färdiga modeller och hoppades att de skulle sälja.
Den unika affärsmodellen gav snabbt resultat…
Dell blev det snabbast växande företaget i USA och börsnoterades redan 1988.
På bara några år utvecklades företaget till en av landets största PC-tillverkare. Vid det laget hade de också bytt namn till det vi känner igen i dag: Dell.
För kontext så omsatte de över 73 miljoner dollar redan första året tack vare den framgångsrika direktförsäljningen.
Under 90-talet expanderade Dell aggressivt internationellt och tog snabbt stora marknadsandelar världen över. Några år senare tog de klivet in i e-handeln och blev snabbt marknadsledande även där.
Michael Dell är idag en av världens rikaste personer, och hans företag Dell Technologies är värt omkring 94 miljarder dollar. Datorerna är populära än idag, även på begagnathyllan.
Hitta din nästa laptop här.








